نحوه تعمیر استاتور الکتروموتور

به مرور زمان هر وسیله الکتریکی نیازمند تعمیر و نگهداری می باشد و الکتروموتور نیز یکی از این ابزار پرکاربرد الکتریکی است که باید در صورت نیاز تعمیر گردد.

در این مقاله یکی نحوه تعمیر استاتور الکتروموتور که یکی از اجزاء اصلی الکتروموتور می باشد و در اثر مرور زمان بسیار آسیب پذیر خواهد بود، توضیحاتی خواهیم داد.نحوه تعمیر استاتور الکتروموتور

در ابتدا باید توجه داشت که در اثر خرابی استاتور، میزان مصرف الکتروموتور بالا رفته و حرارت آن نیز افزایشی قابل توجه خواهد داشت.

به تمامی دلایل اشاره شده کارایی الکتروموتور کاهش یافته و بر روی عملکرد آن تاثیری بسزا خواهد داشت که منجر به خلل در کار خواهد شد.

در این زمان نیازمند آشنایی با نحوه تعمیر استاتور الکتروموتور بوده و می بایست الکتروموتور سه فاز را تعمیر و سیم پیچ را تعویض و بازسازی نمود.

با نگاهی ظاهری و اولیه به استاتور الکتروموتور و رنگ تیره و سوخته لاک سیم پیچ، خرابی استاتور کاملا مشخص شده و نیزمندی تعمیر آن واضح خواهد بود.

بر همین اساس ابتدا باید پس از باز کردن درب کاسه ها و خارج کردن روتور در مجموعه، سیم پیچ معیوب را از داخل پوسته خارج نمود.

برای خارج کردن سیم های معیوب از داخل استاتور، می توان با برش مقطعی از سیم ها و یا سوزاندن لاک ها که باعث کم شدن قطر سیم پیچ و آزاد شدن آن می شود، سهولت بخشید.

در ادامه سیم ها از داخل شیار پوسته خارج و محل قرارگیری سیم پیچ ها می بایست به طور کامل نظافت و پاکسازی شوند.

برای خارج کردن سیم پیچ ها از داخل شیار از گوه های چوبی(جهت جلوگیری از آسیب به پوسته الکتروموتور) استفاده می شود.

پس از انجام مراحل یاد شده می بایست پوسته کاملا نظافت گردیده و داخل شیار ها از وجود هر گونه آلودگی، ذرات و … کاملا پاک و نظافت گردد.

وجود هر گونه شیء اضافی درداخل شیار ها باعث خواهد شد تا به سیم پیچ آسیب وارد شده و در صورت اتصال و عبور جریان برق، مجددا سیم پیچ آسیب ببیند.

هر یک از دسته ها خارج شده دارای تعدادی سیم در داخل کلاف می باشند که محاسبه میزان چرخش و شدت جریان بر اساس آن صورت می پذیرد.

به همین دلیل شمارش تعداد سیم های داخل هر کلاف که توسط شرکت های سازنده بر اساس استاندارد هایی تعیین می گردد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال الکتروموتور زیمنس به منظور محاسبه تعداد رشته سیم داخل هر کلاف، استانداردی خاص را رعایت می نماید.

پس از آن می بایست هر کلاف بر اساس تعداد و قطر سیم های قبلی جایگزین و در داخل هر شیار مجددا قرار گرفته و توسط ورقه های عایق محکم سازی(فیکس) شوند.

در این مرحله کلاف های سیم پیچ با چکش پلاستیکی کوبیده و جمع می شوند تا تماسی با درب کاسه ها نداشته و کاملا در درون پوسته الکتروموتور قرار گیرند.

در انتها لاک بر روی سیم پیچ ریخته شده و پس از خشک شدن لاک ها، می توان با قراردادن استاتور و درب کاسه ها و نهایتا سربندی سیم پیچ، موتور را استارت نمود.

توان موتور فروشنده انواع الکتروموتور سه فاز و تکفاز و نمایندگی و وارد کننده الکتروموتور ومات ایتالیا.

برای خرید و سفارش انواع الکتروموتور لطفا با شماره ۳۳۹۵۱۳۶۵ تماس حاصل فرمایید