الکتروموتور سه فاز چگونه کار می کند

در مورد مشخصات و ویژگی های الکتروموتور سه فاز به تفصیل در مطالب قبلی توضیح داده ایم و در این مطلب سعی داریم در مورد کارکرد موتور سه فاز مطالبی بیان نماییم.

با توجه به کاربرد وسیع و گسترده الکتروموتور سه فاز در صنایع مختلف، اینکه بدانیم الکتروموتور سه فاز چگونه کار می کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

الکتروموتور سه فاز چگونه کار می کند

الکتروموتور سه فاز یک موتور القایی همزان می باشد که بر اساس اصل الکترومغناطیس که در فیزیک می باشد کار می کند.

توان برق جریان متناوب در نوع تکفاز به صورت محدود می باشد که برای کارایی های سنگین صنعتی، پاسخگویی نیاز های صنعتی نمی باشد.

از اینرو، برق سه فاز جریان متناوب که در آن سه جریان الکتریکی با اختلاف فاز ۱۲۰ وجود دارد به منظور راه اندازی صنایع سنگین در دسترس قرار می گیرد.

الکتروموتور سه فاز یا سنکرون نوعی از موتور های الکتریکی می باشد که از سه جزء اصلی روتور، استاتور و پوسته تشکیل شده است.

روتور یا همان سیم پیچ در الکتروموتور سه فاز زیمنس اصل آلمان و یا سایر برند های تولیدی، می باشد و در کنار میله های فلزی شافت را احاطه می نماید.

در استاتور از ورقه هایی استفاده شده که اطراف سیم پیچ را در بر گرفته و ولتاژ الکتریکی را برای هر مرحله از  کار دریافت نموده و انتقال می دهند.

اما در ابتدا و انتهای هر روتور که در مرکز آن شافت قرار گرفته، برای چرخش آسانتر و جلوگیری از اصطحکاک، یاتاقان ها یا بلبرینگ ها قرار گرفته اند.

برای خنک سازی سیم پیچ و مجموعه الکتروموتور، در انتهای شافت نیز فن خنک کننده الکتروموتور که عمدتا پلاستیکی است، تعبیه شده است.

اما الکتروموتور سه فاز با توجه به اصل القایی الکترومغناطیس کار می کند که مبدع آن فارادی فیزیکدان معروف می باشد.

بر اساس مطالعات فارادی، وقتی جریان الکتریکی در سیم پیچ ایجاد شود، در داخل آن یک میدان مغناطیسی ایجاد خواهد شد.

همچنین بر اساس آزمایشات او مشخص شد با تغییر جریان در سیم پیچ، میدان مغناطیسی نیز تغییر خواهد یافت که آن را تغییر زمان شار مغناطیسی نامید.

بر این اساس در یک الکتروموتور سه فاز زمانی که استاتور از یک منبع انرژی سه فاز تغذیه شود، هر سیم پیچ یک میدان مغناطیسی ایجاد می نماید.

با ایجاد میدان های مغناطیسی متعدد که دارای ۱۲۰ درجه اختلاف با یکدیگر بوده و در لحظه نیز با هم یکسان نمی باشند، باعث حرکت استاتور خواهد شد.

میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط روتور همواره به دنبال این است که یک همزمانی با استاتور ایجاد نماید و به نوعی دنبال کننده جریان مغناطیسی روتور است.

این اختلاف زمانی که روتور به دنبال همزمان شدن با استاتور می باشد، باعث حرکت آن شده و روتور را به حرکت وا می دارد.

بر این اساس اصل چرخش الکتروموتور و یا اصطلاحا حرکت مکانیکی توسط الکتروموتور سه فاز انجام خواهد شد.

توان موتور فروشنده انواع الکتروموتور سه فاز ایرانی، اروپایی و چینی و نماینده فروش الکتروموتور موتوژن تبریز.

برای خرید و سفارش انواع الکتروموتور، لطفا با شماره ۳۳۹۵۱۳۶۵ تماس حاصل فرمایید