نقش خازن در الکتروموتور تکفاز

با نگاهی به ساختار و اجزاء تشکیل دهنده هر الکتروموتور تکفاز متوجه می شویم که موتور تکفاز دارای دو سیم پیچ اصلی و کمکی می باشند.نقش خازن در الکتروموتور تکفاز

حرکت شافت الکتروموتور از طریق ایجاد اختلاف فاز جریانی فی مابین این دو سیم پیچ ایجاد خواهد شد .

ایجاد این اختلاف جریانی وظیفه خازن می باشد که در زمان راه اندازی اولیه هر الکتروموتور تکفاز با وجود این خازن انجام خواهد شد.

بسته به نوع و سایز توان و قدرت هر الکتروموتور تکفاز، ظرفیت خازن های درایور یا همان راه انداز ها نیز متفاوت می باشند.

ذکر این نکته ضروری است که نقش خازن در الکتروموتور تکفاز  دائمی نیست و به صورت موقتی و صرفا در زمان راه اندازی اولیه الکتروموتور می باشد.

در صورت قرار گرفتن خازن درایور در مدار الکتروموتور به صورت دائمی، مطمئنا آسیب  به آن وارد گردیده و به همین دلیل می بایست آن را از طریق کلاچ از مدار الکتروموتور جداسازی نماییم.

ظرفیت این خازن ها در الکتروموتور تکفاز معمولا بین ۵۰ تا ۱۵۰۰ میکرو فاراد می باشد که در ایران برابر ولتاژ ۲۲۰ ولت تکفاز فعالیت می نمایند.

اما در ساختار الکتروموتور تکفاز از جمله الکتروموتور تکفاز الکتروموژن، خازن دائم کاری دیگری نیز وجود دارد که به صورت مستمر در مدار بر خلاف خازن راه انداز تعبیه شده است.

این خازن دوم که دارای طول عمری بالاتر به دلیل قرار گرفن دائمی در مدار الکتروموتور تعبیه شده است می باشد، برای افزایش قدرت و گشتاور الکتروموتور می باشد.

ظرفیت این خازن  ها به دلیل اینکه به صورت دائم از زمان راه اندازی تا پایان عمکلرد الکتروموتور در مدار فعالیت می نمایند، به مراتب کمتر از نوع اولیه راه انداز می باشد.

به همین دلایل و تفاوت های ظرفیت خازن های اولیه و دائم کار، نمی توان از آن ها به صورت جایگزین استفاده نمود.

برای خازن های افزایش گشتاور یا اصطلاحا الکتروموتور های دو خازن، توصیه ما به استفاده از برند های اصلی و اورجینال می باشد.

همانگونه که اشاره داشتیم، به دلیل نقش خازن در الکتروموتور الکتروژن تکفاز خصوصا خازن را ه انداز، استفادهاز آن باعث خرابی خواهد شد.

این خرابی با توجه به تعداد دفعات راه اندازی الکتروموتور و یا اصطلاحا استارت و استاپ های متعدد و متناوب می باشد.

به همین دلیل زمانی که الکتروموتور تکفاز موتوژن، الکتروژن و هر برند دیگری در زمان راه اندازی اولیه با مشکل مواجه شد، می توان یکی از علل آن را خرابی خازن بر شمرد.

یکی از ساده ترین راه های شناسایی خرابی خازن، کنترل فیزیکی آن  و مشاهده باد کردن بدنه خازن به فرمی غیر از حالت طبیعی می باشد.

توان موتور فروشنده انواع الکتروموتور تکفاز و سه فاز ایرانی و چینی و اروپایی و نماینده رسمی فروش الکتروموتور ومات ایتالیا.

برای خرید و سفارش انواع الکتروموتور لطفا با شماره ۳۳۹۵۱۳۶۵ تماس حاصل فرمایید